Monday, September 5, 2011

Bebaskan agensi kerajaan dari cengkaman Umno-BN

Oleh SALMIYAH HARUN

KERAJAAN Umno-BN selalu mengatakan, jika mereka tidak adil dan bersih dalam pihttp://umno-online.com/wp-content/uploads/2010/10/spr.jpglihan raya masakan Pakatan Rakyat berjaya menawan lima negeri dalam Pilihan Raya Umum 2008.

Itulah jawapan klise daripada pimpinan Umno-BN apabila Pakatan Rakyat mengasak mereka bahawa sistem pilihan raya negara ini masih lagi kotor, bukan kerana kelemahan SPR sahaja bahkan terlalu banyak amalan penyalahgunaan kuasa oleh Umno-BN.

Amalan tidak adil itu sering diulangi Umno-BN sejak 50 tahun yang lalu, antara yang paling ketara menyalahgunakan agensi kerajaan seperti polis, tentera, jabatan, media terutama RTM, dan apa sahaja milik kerajaan daripada hasil wang rakyat.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Hatta Ramli mengakui penyalahgunaan kerajaan Umno-BN terhadap agensi milik kerajaan teramat ketara termasuklah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang kononnya dinobatkan sebagai badan yang bebas.

Bebaskan agensi kerajaan dari cengkaman Umno-BN Sikap berpihak agensi kerajaan terhadap Umno-BN menaikkan kemarahan rakyat mutakhir ini.

Bagi Hatta, untuk mengatasi masalah ini perlu diwujudkan satu suruhanjaya yang berkuasa bebas memantau dan mengambil tindakan terhadap sebarang penyalahgunaan kuasa oleh Umno-BN.

“Dan suruhanjaya ini mesti diberikan kuasa yang diperlukan untuk bertindak. Kalau macam hari ini, SPR mengatakan dia tidak ada kuasa seperti mengawal media dan menghalang menterimenteri guna jentera kerajaan semasa berkempen. Jadi SPR kata dia tidak ada kuasa! “Yang penting satu suruhanjaya yang diberikan kuasa dan betul-betul bertindak secara bebas,” tegas beliau.

Apabila Parlimen dan Dewan Undangan Negeri dibubar, tidak ada “kerajaan” yang memerintah sepanjang tempoh kempen pilihan raya sehingga selepas proses pengundian berakhir. Tetapi di Malaysia, kerajaan BN terus memerintah dan menyalahgunakan kuasa “sementara” (caretaker) untuk berkempen. Sehinggakan pemimpin-pemimpin Umno-BN menyalahgunakan kedudukan sebagai perdana menteri, menteri, ketua menteri, menteri besar, timbalan menteri, setiausaha parlimen, exco-exco negeri yang semuanya bertaraf ‘caretaker’ untuk mengumumkan projek pembangunan serta meluluskan projek sewaktu berkempen.

Ketua Pemuda DAP, Loke Siew Fook mengakui perkara itu sedang diamalkan oleh Umno-BN sejak 50 tahun lebih dan mungkin perkara itu terjadi kerana Umno-BN merasakan merekalah yang akan memerintah negara ini selamanya.

Katanya, perlu ada reformasi dalam sistem pilihan raya selain perlu ada definisi yang jelas terhadap peranan ‘caretaker government’.

Reformasi sistem pilihan raya, katanya bukan sahaja mahu menuntut pilihan raya yang lebih bersih dari segi daftar pemilih, dakwat kekal dan sebagainya tetapi juga satu reformasi yang menyeluruh termasuklah penggunaan dan akses kepada media oleh pembangkang.

Tidak kurang hebatnya juga agensi-agensi penyiaran milik kerajaan seperti RTM, Bernama dan Jabatan Penerangan secara terang-terangan berkempen untuk BN dan menghentam parti-parti lain yang bertanding, dalam masa yang sama hanya BN diberi ruang untuk media massa.

Melihat kekangan ini, Naib Presiden KeADILan, Tian Chua menyalahkan agensi bebas seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang langsung tidak ada apa-apa tindakan terhadap penyalahgunaan agensi kerajaan oleh Umno-BN. Malah katanya, pihak Pakatan Rakyat tidak pernah putus menyuarakan bantahan terhadap penyalahgunaan kerajaan Umno-BN itu malangnya SPRM tidak berani bertindak.

“Saya tidak nampak ada apa-apa saluran yang boleh kita gunakan untuk mengatasi masalah ini kerana membabitkan institusi kerajaan,” katanya. AJK Pemandu Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah percaya amalan yang sekian lama dilakukan oleh Umno-BN ini akan terus dilakukan tanpa rasa bersalah dalam PRU akan datang.

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.