Thursday, August 11, 2011

Tempoh 3 bulan tu lama sangat kut untuk BERSIH 3.0

TVSelangor.com melaporkan:
KUALA LUMPUR : Sebulan berlalu sejak Himpunan Aman Bersih 2.0 yang mengumpulkan puluhan ribu rakyat Malaysia di kota Kuala Lumpur, namun perjuangan menuntut pilihan raya bersih dan adil masih diteruskan.

Terbaru, Jawatankuasa Bersih 2.0 menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menubuhkan tiga jawatankuasa khas yang dianggotai parti politik untuk mengkaji masalah berkaitan pilihan raya.

Menurut Ahli Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah, tiga jawatankuasa itu adalah untuk menyelesaikan daftar pemilih, menjelaskan kaedah biometrik dan pengundian awal.

"Bersih akan menulis surat kepada suruhanjaya itu bagi menggesa jawatankuasa khas tersebut ditubuhkan dalam masa tiga bulan. - TVS.
Aku sangat-sangat setuju dengan cadangan BERSIH 2.0 desak SPR tubuhkan 3 jawatankuasa khas tu.

Cumanya aku langsung tak yakin SPR akan setuju dengan cadangan tu kalau setakat cadangan dari BERSIH 2.0 dengan cuma sekadar sebut bagi tempoh 3 bulan. Kecuali la kalau bagi cadangan tu sekali dengan 'ugutan' yang betul-betul keras.

Sepatut BERSIH 2.0 tekankan betul-betul apa bentuk tindakan yang BERSIH 2.0 akan buat kalau SPR tak laksanakan cadangan tu dalam tempoh yang dibagi tu.

Lagi satu, tempoh 3 bulan tu lama sangat. Tambahan pulak banyak pihak yang meramalkan Najib akan bubar parlimen seawal hujung tahun ni dan ramai yang ramalkan PRU13 akan dibuat dalam bulan 11. Kalau bulan 11 maknanya cuma 3 bulan lebih saja lagi.

Kata la SPR tak jugak tubuhkan 3 jawatankuasa khas tu sampai bulan 11 dan jawatankuasa BERSIH 2.0 buat keputusan nak buat himpunan BERSIH 3.0 pulak. Memang tak sempat la kalau PRU13 dibuat dalam bulan 11.

Jadinya aku cadangkan jawatankuasa BERSIH 2.0 lancarkan dulu BERSIH 3.0 dan setkan siap-siap tarikh himpunan tu contohnya hujung bulan 10. Bagi tempoh paling lama pun 2 bulan kepada SPR untuk laksanakan apa tuntutan BERSIH 3.0 yang mungkin termasuk cadangan 3 jawatankuasa khas tu. Kalau dalam tempoh 2 bulan ni SPR tak buat apa-apa jugak kita teruskan dengan himpuanan BERSIH 3.0 tu.

Aku yakin, SPR pun percaya himpunan kali ni akan jadi lebih hebat dan lebih besar dari himpunan BERSIH 2.0. Aku yakin anggora SPR akan kecut perus dan tak mustahil depa akan tunaikan permintaan BERSIH 3.0 tu.

Ataupun, SPR dan kerajaan Umno BN tetap berkeras jugak dan buat macam masa himpunan BERSIH 2.0 sebelum ni, aku yakin kesan himpunan BERSIH 3.0 tu akan tarik sokongan lebih ramai orang dan Umno BN insyaallah akan tumbang, kalau tak masa PRU13 pun, akan tumbang jugak tak lama lepas tu dengan kuasa rakyat.

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.