Thursday, August 18, 2011

Isyarat kehancuran BN: Kemanakah MCA, MIC dan Gerakan?

Oleh Iskandar Dzulkarnain, Stan lee

Sejak Pilihanraya Umum yang lepas, semua orang telah bertanya persoalan ini, apakah MCA, MIC dan GerIsyarat kehancuran BN: Kemanakah MCA, MIC dan Gerakan?akan sedang tunggu? Mereka tidak boleh melihat bahawa kaitan politik mereka dalam BN telah berhenti? Asas sokongan mereka terus terhakis dengan orang orang kecewa meninggalkan mereka beramai-ramai. Tiada siapa yang berminat untuk mereka, dan tentunya tidak UMNO.



MCA telah dipanggil banyak nama oleh Nazri pada masa lalu, dan terbaru kemungkinan BN-DAP ikat pertalian di atas pangkuan MCA. MCA yang paranoid kini bergegas untuk membendung kerosakan. Setelah gagal untuk mengembalikan keyakinan orang Cina, kedua-dua MCA dan Gerakan mungkin gagal pada pilihan raya akan datang. UMNO ragu-ragu pada keupayaan untuk mengekalkan kerusi mereka, apatah lagi memenangi apa-apa untuk BN.

Presiden Gerakan Koh Tsu Koon juga telah dibebani penderaan lisan sejak akhir-akhir ini dari akhbar Utusan milik UMNO dan kumpulan BN-penggubal undang-undang bebas. Mereka ini telah secara terbuka mengejek dan meminta Koh untuk meninggalkan Gerakan agar parti itu boleh mempunyai peluang untuk memenangi beberapa kerusi di Pulau Pinang.

Ketiba-tibaan UMNO dalam mengubah peranan situasi menimbulkan spekulasi kehancuran BN dan ahli-ahli politik BN yang mungkin meninggalkan kapal yang tenggelam. Kenyataan Nazri telah mula menggoyahkan iklim politik Malaysia yang sensitif.

Walaupun Nazri telah menafikan mengundang DAP, tidak ramai yang ragu bahawa dia hanya melonggarkan belon percubaan bagi pihak Perdana Menteri Najib Razak dan UMNO. Adakah mereka rasa pergolakan politik dalam masa terdekat atau yang cuba mereka dengan palam kebocoran besar di dalam kapal besar BN dengan mengambil langkah-langkah keselamatan? Atau mereka boleh cuba untuk menenggelamkan KD Pakatan Rakyat dan ketua pasukannya , Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Boleh MCA, MIC dan Gerakan meninggalkan BN?

Apabila UMNO mula menggunakan Perkasa untuk membangkitkan perasaan perkauman, ia adalah isyarat jelas untuk MCA, MIC dan Gerakan yang mereka telah menjadi liabiliti politik. Mengapa pemimpin-pemimpin 3 pihak ini secara kasar yang dipanggil 'The Three Blind Mice' - terus melekat di sekeliling, tiada siapa yang tahu dan ramai yang percaya bahawa mereka patut meninggalkan BN lama dahulu. Tetapi seperti lintah, mereka terjebak dan terus didera, tidak dapat bercakap atau berbuat baik kerana mereka mendapat ketua yang sombong UMNO.

Tetapi serius, bolehkah mereka meninggalkan BN?Ya.

Adakah pemergian mereka akan mewujudkan vakum kuasa yang akan menghakis cekikan UMNO pada politik Malaysia? Tidak.

Adakah UMNO membenarkan pihak-pihak ini untuk meninggalkan gabungan itu? Tidak.Mengapa tidak? Kerana itulah UMNO. Seperti Dracula, ia akan melekat ke MCA, Gerakan dan MIC sehingga tidak ada setitik darah yang tinggal dan barulah ia akan melemparkan mayat-mayat tidak bermaya mereka tanpa berfikir. Ini tidak dramatik, ia adalah mudah untuk UMNO untuk 'memeras ugut' ketiga-tiga yang tinggal kerana kebanyakan pemimpin mempunyai 'skandal' bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tiba-tiba boleh gali. Dapat bayangannya?

Atau adakah MCA, Gerakan dan MIC yang terlalu takut untuk meninggalkan dan berenang di perairan yang belum dicuba arus politik tanpa apa-apa kuasa politik untuk digunakan? Ya, sebahagiannya. Mungkin sebab bahawa MCA, MIC dan Gerakan tinggal di adalah untuk memastikan bahawa UMNO tidak pergi ke laut dalam keadaan terdesak untuk menyatukan kuasa? Sudah tentu tidak. Malah kanak-kanakpun tidak akan mempercayainya!

Perlukah MCA dan Gerakan meninggalkan BN?

Ia adalah hakikat bahawa orang Cina sahaja tidak akan dapat memerintah negara ini, MCA perlu bekerja dengan orang Melayu yang ikhlas dan jujur dalam gabungan Pakatan Rakyat. MCA dan Gerakan boleh dan harus mengambil petunjuk yang sekarang dan keluar dari gabungan itu sebelum terlambat.

Ingat, mereka tidak perlu untuk menyertai Pakatan Rakyat, dan diberikan sikap kewilayahan DAP, kemungkinan mereka tidak akan dapat untuk membatalkan urus niaga yang baik untuk diri mereka sendiri, terutama kini apabila kuasa tawar-menawar mereka begitu rendah.

Tetapi mereka boleh kekal bebas dan berjuang dalam GE akan datang sebagai calon bebas, dan mungkin, mereka mungkin mendapatkan beberapa ahli-ahli dicalonkan untuk Parlimen. Sekurang-kurangnya, mereka telah menunjukkan pengundi mereka bahawa mereka ikhlas dan cuba membina diri sendiri.

Lebih buruk jika tinggal dalam BN seperti yang mereka lakukan sekarang, tidak mati tidak hidup dan tidak dijangka untuk berpeluang untuk berjuang sama sekali. Perebutan kerusi dalam BN juga menjadi panas dan MCA, MIC dan Gerakan tidak dapat mengelakkan konfrontasi langsung dan penghinaan pada peruntukan dengan UMNO.

Melainkan, jika mereka mampu untuk menelan buli oleh UMNO, adalah lebih baik mereka keluar dengan serta-merta. Mana mana carapun, mereka akan lumpuh apabila kerusi tradisional mereka diambil dari mereka. Bukan sahaja calon-calon mereka akan mengutuk dan menjauhkan diri mereka, tetapi juga ahli-ahli akar umbi mereka. Ini adalah sebuah kisah kesengsaraan yang mereka cipta untuk diri mereka sendiri dan mereka perlu ambil perhatian sebelum tiada apa apa lagi untuk deselamatkan.

Mengapa tidak mereka tinggalkan BN?

Itu adalah satu persoalan di minda semua orang. Tsu Koon telah dijemput untuk menyertai semula Kabinet sebagai Senator 'pintu belakang' dan sama juga dengan beberapa orang lain dalam MCA. Tetapi kuasa politik mereka adalah pada UMNO dan tidak mereka sendiri. Jika ditambah, kerusi yang dipegang oleh ketiga-tiga parti, MCA, Gerakan dan MIC, tidak cukup satu pertiga perwakilan parlimen UMNO. Mungkin itu sudah mencukupi.

Adakah ketiga-tiga yang tinggal cuba untuk membetulkan pentadbiran BN, untuk meneruskan tekanan ke atas UMNO untuk menepati janji kepada orang ramai, atau adakah mereka menyangka mereka boleh mendapatkan semula sokongan rakyat? Ada yang mengatakan mereka hanya melindungi kepentingan mereka sendiri yang luas dan pelbagai. Mungkin juga terlalu sukar bagi pemimpin-pemimpin ini yang sekali berkuasa untuk melepaskan pengaruh mereka ke atas masyarakat mereka - secara sukarela, kerana orang yang bijak akan lakukan.

Terus-terang, tiada siapa yang benar-benar peduli lagi. Pemimpin-pemimpin MCA dan Gerakan telah membuatkan rakyat Malaysia meluat di luar penebusan. Lihat sahaja cara Chua Soi Lek telah bergegas, lidah terkeluar dan kembang-kempis seperti anjing yang baik, untuk memuji mewah mengenai cadangan Najib yang dibuat sehari lalu untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa reformasi pilihan raya. Hanya beberapa minggu sebelum apabila Najib ‘menyalak’ bahawa tidak ada keperluan apa-apa kerana sistem itu sudah adil dan bersih, Soi Lek juga telah 'menyalak-menyalak' yang sama. Degradasi begitu sedih untuk dilihat.

Perpecahan BN

Tetapi percakapan tentang perpecahan BN adalah terlalu awal untuk disahkan, walaupun isyaratnya jelas. Semua pihak pada peringkat ini cuba menggambarkan cara ke hadapan dengan penuh minat sama ada utuh atau meningkat. Statistik terbaru menunjukkan lebih banyak orang yang mengatakan mereka sudah muak dengan kemiskinan, rasuah dan pemerintahan kuku besi. UMNO memikat PAS awal tahun ini telah memperkukuhkan hakikat bahawa UMNO tidak kebal.

Untuk pemimpin kanan UMNO kini secara terbuka mencadangkan kerjasama BN-DAP adalah sesuatu yang serius, dan tidak sepatutnya dipandang remeh. Melompat parti pada masa ini satu langkah politik yang membunuh diri seperti yang didapati oleh pelompat parti sebelum ini. Langkah yang lebih bijak adalah kerjasama. Walaupun Guan Eng berkata undanganNazri datang tiba-tiba, orang dalam mengatakan terdapat desas desus kerjasama BN-DAP yang tidak diperbesarkan.

Jadi, panggilan Nazri yang dibuat pada hujung minggu adalah peraba awam yang pertama untuk menguji air. Namun, ia sudah mencipta sensasi. Ini menarik bagi pengikut senario politik Malaysia. Sebagaimana yang mereka katakan, sejarah sedang dalam pembuatan dan seseorang tidak harus lupa bahawa hasil yang paling sensasi masih kekal kemenangan Pakatan Rakyat dan yang mula untuk menjadi lebih kukuh dari hari ke hari.

PAS, DAP dan PKR oleh itu tidak hilang fokus. Mereka tidak perlu membenarkan diri mereka digoyah.Ingat, mereka fikir mereka bijak tetapi UMNO masih hidup 5 dekad. Golongan elit UMNO mempunyai muslihat bahawa Pakatan Rakyat tidak boleh bersaing atau mereka akan memusnahkan kredibiliti mereka sendiri. Ya, menipu, licik, konspirasi, perkauman, dan politik agama semua sebahagian daripada lingo UMNO bahawa Pakatan perlu menjauhkan diri.

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.