Justeru, haram bagi seseorang wanita menyembunyikan ‘kandungan’ di dalam rahimnya bagi membolehkannya berkahwin lain tanpa menunggu habisnya edah bagi orang yang hamil. Allah SWT mengetahui apa jua perlakuan manusia, maka hendaklah seseorang itu bersikap jujur dan amanah sekiranya ia benar-benar beriman kepada Allah SWT dan beriman kepada Hari Akhirat.
Dalam tempoh edah bagi talak raj’ie, suami berhak untuk rujuk kembali dengan isteri yang telah diceraikan itu. Hal ini kerana syarak amat menggalakkan agar ikatan perkahwinan itu dapat dikekalkan sedaya mungkin. Sehubungan dengan itu, perkara ‘halal’ yang paling dibenci oleh Allah ialah talak. Akan tetapi apabila habisnya tempoh edah, maka rujuk tidak dibenarkan lagi melainkan mereka berkahwin semula dengan akad yang baharu.
‘Rujuk’ amat digalakkan sekiranya berniat baik untuk mengembalikan keharmonian rumahtangga. Akan tetapi sekiranya ‘rujuk’ itu berniat dengan yang tidak baik seumpama hendak menganiayai isteri seperti ‘menggantungnya tidak bertali’ maka perbuatan itu adalah haram dan berdosa di sisi Allah. Oleh itu, syarat ‘rujuk’ mestilah dengan tujuan dan kehendak yang baik.
Pengajaran Ayat
Wajibnya edah bagi wanita yang bercerai adalah disebabkan perkara-perkara berikut:
- Untuk memastikan ‘rahim’ wanita itu benar-benar ‘bersih’.
- Memelihara kehormatan wanita
- Memelihara nikmat hidup berumahtangga.
- Berfikir akibat selepas perceraian.
- Memberikan peluang untuk kembali hidup sebagai suami isteri
- Berfikir tentang masa depan anak-anak.
Tempoh edah adalah seperti yang berikut:
- Bercerai sebelum sempat bersetubuh – tiada edah.
- Talak bagi wanita yang masih didatangi haid – tiga kali suci / haid
- Wanita yang tidak mempunyai haid seperti kanak-kanak yang belum baligh atau wanita yang sudah putus haid (menopause) – 3 bulan
- Wanita hamil – sehingga melahirkan anak
- Edah bagi suami yang meninggal dunia – 4 bulan 10 hari
Maksud perkataan (( quru’)) dalam ayat di atas:
Maksud ‘quru’ dari segi bahasa ialah suci dan haid. Oleh itu para fuqaha’ berbeza pendapat tentang edah wanita yang diceraikan.
- Pendapat ulama’ mazhab Maliki, Syafei: quru’ bermaksud ‘suci’ daripada haid. Pandangan ini dipegang oleh Ibnu ‘Umar, Aisyah, Zaid Bin Thabit dan salah satu pandangan dalam mazhab Hanbali.
- Pendapat Abu Hanifah dan Imam Ahmad (salah satu pandangan) : quru’ bermaksud haid. Pendapat ini juga dipegang oleh Umar, Ibnu Mas’ud, Abu Musa, Abu Darda’ dan selainnya.
Bagaimanakah terhasilnya ‘rujuk’?
- Ulama’ aliran mazhab Syafei : terhasilnya rujuk semasa edah dengan perkataan yang sarih seperti ‘aku rujuk dengan kamu’, atau kinayah yang ada niat seperti ‘aku nikah dengan kamu’. Rujuk tidak terhasil dengan perbuatan seperti bersetubuh.
- Jumhur ulama’ : terhasilnya rujuk semasa edah sama ada melalui perkataan atau pun perbuatan
Perkahwinan menuntut agar suami dan isteri melaksanakan tanggung jawab dan amanah masing-masing agar keharmonian dan keamanan di dalam rumahtangga dapat diperoleh. Kebahagian akan diperoleh sekiranya dapat mewujudkan kehidupan dan muamalah yang baik dalam keluarga.
No comments:
Post a Comment