Wednesday, March 16, 2011

Kiasan : Rumahtangga Labah-Labah


Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)

Allah SWT berfirman dalam surah al-Ankabut ayat 41 bermaksud: “Perumpamaan orang yang menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk tempat perlindungannya); padahal sesungguhnya sarang yang sehabis-habis reput (rapuh) ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang yang berpengetahuan”.

Dalam ayat ini, Allah SWT menerangkan tentang kebodohan orang musyrik yang menjadikan berhala-berhala atau makhluk-makhluk yang lain sebagai tuhan-tuhan yang disembah dan diharapkan pertolongannya sedangkan benda-benda itu amat lemah, tidak berkuasa dan tidak dapat memberikan kepada mereka sebarang pertolongan. Menurut Ibnu ‘Ashur dalam kitab tafsirnya iaitu ‘Tafsir al-tahrir wa al-tanwir’, perumpamaan ini ditujukan kepada orang kafir Quraisy yang menyembah berhala dengan harapan agar berhala-berhala itu dapat memberikan pertolongan kepada mereka .

al-Alusi dalam ‘Ruh al-Ma’ani’ pula telah menyatakan bahawa perumpamaan dalam ayat ini ditujukan kepada semua manusia yang mensyirik dan menyekutukan Allah. Allah telah mengumpamakan agama mereka yang kufur itu adalah selemah-lemah agama dengan menyamakan agama-agama itu dengan sarang labah-labah yang mudah reput dan terkoyak. Hal ini adalah kerana berhala-berhala yang disembah itu sendiri lemah dan tidak berkuasa laksana sarang labah-labah yang begitu lemah dan amat mudah rosak dan terkoyak. Malangnya, orang-orang kafir itu rela bersandar di dahan yang rapuh. Agama yang tidak berdasarkan pengabdian diri hanya kepada Allah adalah sehina-hina agama dan amat jauh tersimpang dari kebaikan dan petunjuk.


Kehidupan Labah-Labah

Dr Faiq al-‘Ubaydi melalui tulisannya dalam majalah ‘Ayaat’ telah menyatakan bahawa perkataan ‘rapuh’ yang ditujukan kepada sarang labah-labah itu, boleh ditafsirkan juga kepada kehidupan rumahtangga labah-labah. Ia merujuk kepada rapuhnya kehidupan dalam ‘rumahtangga’ labah-labah apabila berlakunya ‘queen control’ iaitu isteri yang menjadi pemimpin kepada keluarga dengan mengetepikan kepimpinan yang sepatutnya diterajui oleh golongan lelaki.

Hal ini kerana mengikut kajian saintifik, didapati bahawa sarang labah-labah itu adalah tiga kali ganda lebih kukuh sekiranya dibandingkan dengan sarang serangga-serangga yang lain. Malahan, ‘benang’ yang terdapat pada sarang labah-labah itu sebenarnya lebih kuat dan utuh daripada benang sutera. Oleh yang demikian, sarang labah-labah boleh dianggap sebagai kota dan benteng yang kukuh bagi keluarga labah-labah.

Namun begitu, mengapakah ayat al-Quran menyatakan bahawa serapuh-rapuh sarang ialah sarang labah-labah?. Sehubungan dengan itu, ayat al-Quran itu boleh ditafsirkan sebagai merujuk kepada hubungan kekeluargaan yang amat rapuh dan bercelaru yang wujud dalam ‘rumahtangga’ labah-labah itu.

Kajian saintifik moden mendapati bahawa labah-labah betinalah yang bersusah-payah membina sarang, bukannya labah-labah jantan. Hal ini juga amat jelas dalam ayat al-Quran surah al-‘Ankabut ini melalui penggunaan huruf ‘ta ta’nith’ yang merujuk kepada labah-labah betina yang membuat sarang.

Secara realitinya juga, ‘rumahtangga’ labah-labah seumpama spesies labah-labah yang dikenali sebagai ‘Black Widow’ mempunyai ‘rumahtangga’ yang hancur dan porak-peranda. Tidak terdapat ketenangan dalam kehidupan labah-labah dalam sarangnya itu. Hal ini kerana sifat ‘queen control’ yang wujud pada labah-labah betina. Setelah ‘mengawan’, labah-labah betina akan cuba membunuh dan memakan labah-labah jantan. Oleh yang demikian, Labah-labah jantan akan berusaha menyelamatkan diri dan tidak akan kembali ke sarang itu.

Sehubungan dengan itu, labah-labah betina akan menguasai sepenuhnya ‘rumahtangga’ yang dibina. Labah-labah betina itu bersikap agresif dan akan bertindak membunuh sesiapa sahaja dalam kalangan serangga-serangga kecil yang datang mengganggu kediamannya itu. Manakala anak-anak labah-labah yang keluar dan lahir dari telur pula akan saling berbunuhan di antara satu sama lain. Kepincangan yang berlaku dalam ‘rumahtangga’ labah-labah ini amat terserlah.

Justeru, manusia boleh mengambil pengajaran yang amat berguna daripada apa yang berlaku dalam ‘rumahtangga’ labah-labah. Hubungan kekeluargaan dan kemasyarakatan akan musnah dan hancur apabila tidak menjadikan syariat Allah sebagai panduan dan pedoman. Apabila wanita menjadi pelindung dan pemimpin kepada lelaki, maka ia sudah tentu menyalahi fitrah dan bercanggah dengan apa yang telah disarankan di dalam ajaran Islam. Akibatnya, kehidupan menjadi ‘rapuh’ dan rosak. Firman Allah SWT dalam surah al-Nisa’ ayat 34 yang bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum wanita”.

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.