Sunday, June 13, 2010

Apa bukti dakwah Dewan Ulama' PAS berkesan

Aku setuju sangat dengan Dr. Mariah, bila dia dia mempersoalkan tara mana berkesannya dakwah yang PAS buat selama ni.

Semalam wakil Dewan Ulama' semacam mengaku kekuatan Unit Amal beramal dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh hasil dari tarbiah PAS seperti usrah, tamrin dan lain-lain program tarbiah Pas.

Presiden Pas sendiri masa temuramah dengan WebTVPas memberikan contoh di mana sampai hari ni takdak wakil rakyat Pas yang lompat parti menggambarkan kejayaan pertarbiahan dalam Pas.

Aku bukan nak menyanggah dua dakwaan tu. Cumanya macam apa yang Dr. mariah kata dalam ucapan dia, Pas sepatutnya boleh bagi bukti secara saintifik, maksudnya bukti dengan kajian saintifik.

Aku sangat setuju dengan saranan dia agar Dewan Ulama' dapat buat kajian tara mana keberkesanan dakwah yang Pas buat selama ni.

Aku yakin dengan ramainya Ulama' muda dalam Pas yang berkelulusan master degree dalam bidang dakwah dari luar negara, berkemampuan untuk buat kajian tu.

Bukan perlu sangat untuk kita ada bukti kejayaan dakwah kita dari kajian saintifik tapi yang lebih penting kajian tu semestinya akan menghasilkan laporan.

Kalau dakwah kita berkesan, apa sebenarnya yang menyebabkan ia berkesan. Kalau tak berkesan pun tentu kita dapat tau apa yang menyebabkan dakwah Pas kurang berkesan dan apa yang harus kita buat untuk pastikan dakwah kita berkesan.

Hasil dari kajian tu, Dewan Ulama' boleh buat satu modul latihan untuk pastikan dakwah oleh Pas dapat ditingkatkan lagi tahap keberkesanannya.

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.