Tuesday, August 23, 2011

Mahkamah keluarkan sapina: Najib dan Rosmah diarah memberi keterangan

Oleh Melissa Lee

KeMahkamah keluarkan sapina: Najib dan Rosmah diarah memberi keterangantua Pembangkang Anwar Ibrahim telah berjaya mensubpoena 7 saksi, termasuk Perdana Menteri Najib Razak, isterinya Rosmah Mansor dan bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan dan Ketua Polis Melaka Rodhwan Ismail untuk memberi keterangan pada perbicaraan kes liwat yang ditekan terhadapnya oleh pentadbiran Najib.

Kumpulan itu telah menolak untuk bercakap semasa temu bual tertutup minggu lepas, memaksa peguam Anwar untuk mendapatkan perintah mahkamah pada hari Jumaat bagi mereka untuk bekerjasama dalam perbicaraan itu. Jika didapati bersalah, Anwar akan dijatuhkan hukuman penjara sehingga 20 tahun.

"Enggan ditemuduga adalah berbeza daripada disubpoena," kata ketua peguam defendan Karpal Singh kepada pemberita pada hari Isnin. Beliau menambah bahawa perintah mahkamah telah patut sudah disampaikan sekarang.

Earlier in his testimony, Anwar had lambasted controversial trial judge Mohd Zabidin Mohd Diah for giving Najib, Rosmah and the two cops a "lifelife" by allowing them to escape being interviewed as potential witnesses for the defense.

Terdahulu, dalam keterangannya, Anwar mengecam percubaan kontroversi hakim Mohd Zabidin Mohd Diah untuk memberi Najib, Rosmah dan dua polis "talian hayat" dengan membenarkan mereka untuk melarikan diri daripada ditemubual sebagai saksi-saksi yang berpotensi untuk pihak pembelaan.

"YA ( Yang Ariff), apabila memberi perintah bagi saksi-saksi yang ditawarkan kepada pihak pembelaan untuk temuduga di mahkamah, memberikan bantuan kepada saksi-saksi dalam menyatakan secara terbuka di mahkamah bahawa mereka boleh menolak untuk ditemuramah. YA tidak dalam berbuat demikian mengendalikan skala keadilan yang sama rata. YA mewujudkan dan mengekalkan ketidakseimbangan sesiapa pun yang memegang mantel keadilan, "kata Anwar dari kandang tertuduh.

"Malah, Perdana Menteri, Dato 'Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah binti Mansor, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, dan SAC Dato' Rodhwan bin Ismail yang dipaparkan sebagai penting dalam keteranganPW1 datang ke bilik temuduga mengulangi bantahan yang sama iaitu, "Kami tidak bersedia untuk ditemu bual" dengan Perdana Menteri berkata YA mencadangkan ini boleh dilakukan. ini adalah saksi-saksi material yang memaksa pertahanan untuk menyebabkan subpoena dikeluarkan untuk kehadiran mereka. "

Plot menetas antara 5

Anwar, saksi pertama yang dipanggil oleh pihak pembelaan telah membaca dari satu kenyataan 32 mukasurat, mengulangi bahawa Najib, Rosmah dan dua polis kanan terlibat dalam plot dengan Saiful Bukhari Azlan, yang didakwa menjadi mangsa liwat.

Najib, isteri dan kedua-dua polis yang telah didakwa menunjukkan diri minggu lepas di kompleks mahkamah untuk bertemu peguam Anwar. Walau bagaimanapun, apabila di sana, mereka enggan bekerjasama dengan pasukan pertahanan dan tidak menjawab atau memberikan apa-apa jawapan. Mereka juga enggan mengambil pendirian saksi melainkan mereka disubpoena.

Keengganan mereka membuat dakwaan bahawa mereka telah melakukan sebagaimana yang dituduh oleh Anwar. Dalam satu kenyataan, Anwar mengesahkan bahawa Saiful telah bertemu dengan Rosmah dan bukan sahaja Najib, dua hari sebelum aduan polis yang membawa kepada perbicaraan semasa.

“ Penyediaan yang terlibat dalam konspirasi ini adalah yang paling rumit dan pergi sepanjang jalan kepada Perdana Menteri sendiri dan isteri beliau Rosmah Mansor, kedua-duanya telah bertemu dengan pengadu sendiri di kediaman mereka di mana beliau kononnya mengadu diserang secara seksual. Kesan awal kenyataan oleh Najib bahawa dia telah bertemu dengan pengadu semata-mata untuk berbincang mengenai biasiswa adalah dusta terang-terangan yang hanya ditarik balik kemudiannya selepas pelbagai pendedahan dibuat melalui media sosial dan blog-blog internet, "kata Anwar.

"Ia adalah jelas bahawa kedua-dua Najib mahupun Rosmah tidak mahu dilihat sebagai sebahagian daripada konspirasi yang mereka sendiri terbabit dalam beberapa siri skandal lain dengan butiran yang telah dibangkitkan di Parlimen yang sehingga kini tidak pernah disangkal. Tetapi kepentingan dalam konspirasi ini begitu tinggi bahawa tiada apa-apa jua boleh dibiarkan kerana kemungkinan Barisan Nasional (BN) yang diterajui UMNO kehilangan kuasa kepada Pakatan Rakyat menjadi lebih nyata dari hari ke hari.

Saksi alibi diganggu

Anwar turut mengecam pihak polis kerana mengganggu alibinya, Hasanuddin Abd Hamid, pemilik unit kondominium di mana liwat dikatakan berlaku. Sumber rapat dengan pemimpin PKR itu berkata operasi khas telah dikemukakan untuk mengawal Hasanuddin setiap masa untuk memastikan bahawa dia tidak dapat dihubungi oleh peguam Anwar. Malah seorang pembantu rumah yang bekerja untuk beliau dan hadir pada masa yang dikatakan liwat itu berlaku itu juga tidak dapat dikesan.

"Saksi alibi saya telah memaklumkan kepada pihak pendakwaan yang sebenarnya termasuk dalam senarai pendakwaan saksi-saksi yang tidak dibekalkan kepada peguam saya. Mereka saksi alibi pertahanan. Saya dimaklumkan ini adalah kali pertama ini telah dilakukan," kata Anwar.

"Malah, pemilik unit 11-5-2, Haji Hasanuddin bin Abd Hamid, telah diganggu oleh pihak polis selama tiga puluh jam dalam rakaman penyata yang semuanya dirakam video. Ini adalah jelas apabila dia telah ditemuramah oleh peguam pembelaan di hadapan saya. siasatan polis telah membocorkannya pertahanan saya.

"Untuk membuat satu penghinaan terhadap situasi itu, pihak pendakwaan menawarkan pada penutup kes mereka seorang saksi alibi dinamakan, Fitria binti Dipan, yang oleh pengakuan mereka sendiri tidak dapat dikesan. - Malaysia Chronicle

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.