Monday, March 7, 2011

Kemenangan BN yang tidak membawa erti buat demokrasi

Oleh SHIRZAD LIFEBOAT

Walaupun dalam pilihan raya kecil, baik untuk kerusi Parlimen atau Dun yang diadakan sebelum PRU12 tahun 2008 menyaksikan persaingan sengit di antara BN dan parti oposisi, namun kemenangan atau kekalahan mana-mana pihak tidak membawa banyak erti.

Habis kuat orang bercakap pengaruh Umno-BN di kawasan terbabit telah semakin meleset dan sebaliknya parti oposisi kian mengumpul momentum dari segi sokongan.

Dan lebih lazim daripada tidak, apabila parti oposisi seperti PAS gagal merebut kerusi Umno-BN dalam pilihan raya kecil berkenaan, jumlah atau peratusan mereka yang mengundi PAS atau parti oposisi lain kian meningkat.

Dan jika Umno-BN yang berjaya mempertahankan kerusinya atau merebut kerusi terbabit dari parti oposisi, maka yang lebih banyak bercakap ialah pemimpin Umno-BN dan bukannya orang ramai. Kenyataan seperti, "rakyat terus mempercayai Umno-BN" atau "inilah bukti oposisi gagal memberikan khidmat terbaik kepada pengundi" dan sebagainya adalah perkara biasa.

Walaupun pemimpin Umno-BN sendiri begitu mengerti dan amat faham betapa mereka tidak akan menang atau laluan untuk mendapatkan kemenangan begitu perit sekiranya mereka benar-benar patuh segala peraturan dan undang-undang pilihan raya, namun tanpa segan-silu mereka boleh memaparkan imej seolah-olah pertandingan yang dimenangi itu telah diadakan di atas padang paling rata dengan pengadilnya yang sama sekali tidak memihak.

Unsur berat sebelah dan perlakuan pengadil yang tidak adil ini sudah berulang kali dibicarakan oleh pelbagai media sama ada di dalam negara mahupun di luar negeri. Malah disebabkan wujudnya rasa tidak adil dalam pengendalian sesuatu pilihan raya maka dibentuk sebuah badan khusus untuk memperjuangkan pilihan raya yang adil.

Kata orang, kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang. Justeru, kalau tidak ada bukti maka tentulah tidak ada sesiapa yang mahu atau berani menubuhkan sebuah badan yang mana namanya seolah-olah mencadangkan betapa pilihan raya yang diadakan di negara ini adalah sama ada tidak adil atau kurang adil atau masih mempunyai ruang untuk dikendalikan dengan seadil-adilnya.

Selepas PRU12 dan dalam keadaan tertekan, bercelaru dan mencari-cari di mana silapnya, lalu selepas itu bergemalah seruan "mereformasikan Umno" bermaksud kononnya memperbetulkan kesilapan masa lalu, pemimpin Umno-BN mengambil sikap dan pendekatan yang lebih relaks dalam menghadapi pilihan raya kecil selepas pilihanraya umum berkenaan.

Tetapi apabila padang permainan menjadi agak rata dan pengadilnya lebih adil daripada biasa, Umno-BN mengalami banyak kekalahan dalam siri awal pilihan raya kecil selepas Mac 2008 itu.

Pendekatan non-Santa Claus, pendekatan air-liur dan pendekatan kempen bersih nampaknya begitu bertentangan dengan tradisi Umno-BN sehingga taktik ini hanya membawa padah.

Setelah berbincang, bermesyuarat, berunding dan bertikam-lidah di antara satu sama lain, maka nampaknya pakar perunding dan think-tanks Umno-BN sudah ketandusan modal dan idea bagaimana caranya untuk memenangi pilihan raya kecil tanpa kembali kepada taktik tradisi.

Justeru, suka atau tidak dan tanpa segan silu terhadap rakyat, tanpa ada rasa hormat terhadap keadilan, tanpa memperdulikan kebenaran dan malah tanpa ada rasa takut terhadap Tuhan, maka pendekatan Santa-Claus, pendekatan air-liur yang menawarkan pelbagai janji dan lain-lain pendekatan tradisi yang mengakibatkan padang permainan menjadi curam ke arah pihak lawan digunakan semula.

Nampaknya hanya cara ini sahaja yang tinggal sekiranya Umno-BN mahu menempa kemenangan. Dan ini terbukti dalam beberapa pilihan raya kecil lalu apabila Umno-BN berjaya memperolehi kemenangan.

Pilihan raya kecil Dun Merlimau, Melaka dan Dun Kerdau, Pahang adalah merupakan perlawanan ke-15 dan ke-16 di antara BN dan Pakatan Rakyat.

Umno-BN perlu menang perlawanan ini dan analisisawal mengatakan mereka akan menang. Bagi rakyat kedua-dua Dun ini yang bakal mengundi Umno, sebahagian besar daripada mereka tahu mengapa mereka berbuat demikian. Namun bagi rakyat Malaysia yang mengikuti peristiwa ini, mereka mengerti moral kemenangan tersebut.

Ia adalah merupakan kemenangan yang tidak banyak membawa erti bukan sahaja untuk Umno-BN tetapi juga untuk demokrasi negara ini.

Bagi Pakatan, jika mereka berjaya merampas kerusi Umno-BN ini maka ia adalah merupakan kemenangan yang total. Ia bermakna penyokong tradisi Umno-BN sudah mula mengatakan 'TIDAK' kepada parti tersebut.

Dan sekiranya Pakatan kalah dalam kiraan undi dan seterusnya gagal merebut kerusi berkenaan maka ia masih menang dalam erti kata berjaya memenangi sebahagian besar hati rakyat agar memberikan sokongannya kepadanya. Kemenangan kecil yang tidak melayakkannya mendapatkan kerusi ini lebih besar maknanya kepada demokrasi. Ia mencerminkan penyokong yang ikhlas dan tahu betapa harga demokrasi tulen adalah lebih mahal dari sekadar kos sebuah projek bidan terjun atau lebih berharga dari satu keputusan yang dibuat secara tiba-tiba untuk menyelesaikan masalah penduduk setempat.

Paling penting dan terakhir, kemenangan kecil ini adalah batu loncatan kepada kemenangan besar buat demokrasi di negara ini apabila Pakatan akan mengambil alih teraju pemerintahan daripada BN.

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.