Oleh Ahmad Lutfi Othman
Siaran berita televisyen jam 8 malam, Jumaat lalu, dipenuhi dengan laporan pemindahan warga Malaysia dari Kaherah ke Jeddah ekoran konflik politik yang makin meruncing di Mesir. Bagi keluarga pelajar yang terlibat, tentulah mengharapkan tindakan segera dan efisyen bagi menerbangkan anak-anak mereka ke tanahair dengan selamat.
Cuma, yang kurang menyenangkan, tumpuan berita malam itu lebih kepada sanggahan pemimpin kerajaan -- daripada Timbalan Perdana Menteri, Menteri Luar dan timbalannya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri sehinggalah Setiausaha Politik Perdana Menteri -- terhadap apa yang disebut tohmahan pihak tertentu yang mempolitikkan langkah evakuasi berkenaan.
Saya kira, dalam saat-saat sulit dan getir ini, semua pihak mahu segala perancangan Operasi Piramid itu berjalan lancar dan tidak tergendala. Jika ada rungutan atau
kritikan, sama ada yang melihat operasi itu tidak secekap yang diharapkan atau menggesa agar ia dikendalikan secara lebih profesional, maka apakah teguran seumpama itu
terlalu sukar diterima pemerintah?
Dalam pada itu, saya tidak pula mendengar atau membaca kenyataan pemimpin PAS atau KeADILan, yang "mempolitikkan" operasi pemindahan itu. (Sebenarnya apa makna
"mempolitikkan" itu? Apakah hanya kerana teguran atau peringatan datang daripada pemimpin politik bukan BN, maka ia dianggap "mempolitikkan", tetapi jika membabitkan
pemerintah, biarpun nampak sarat-sendat dengan imej politik, ia dikira tiada kaitan langsung dengan usaha "mempolitikkan?)
Memang ada gesaan agar ia dipercepatkan dan ingatan di peringkat awal supaya semua pelajar, sama ada tajaan kerajaan mahupun persendirian, dilayan sama rata. Apakah
nasihat seumpama itu pun sukar untuk diterima? Dan jika benar ada salahfaham yang timbul, maka perjelaskanlah secara berhikmah dan terbuka. Ia bukan isu besar yang
mesti digembar-gemburkan.
Atau, apakah sebenarnya pemerintah itu sendiri yang menyimpan hasrat-tekad menjadikan Ops Piramid (juga seperti misi bantuan banjir di dalam negara) sebagai laba
politiknya? Bagi saya, "biasalah tu", asalkan kebajikan dan keselamatan warga kita tidak dipertaruhkan. Rakyat sudah matang untuk menghakimi sendiri tanggungjawab dan
bebanan tugas sebuah kerajaan. Ada yang bertanya, kalau tidak mahu Ops Piramid itu dipolitikkan, mengapa pula terbentang sepanduk Umno mengalu-alukan kepulangan
pelajar dari Jeddah, di KLIA tempoh hari?
Pihak kerajaan hendaknya janganlah terlalu "manja" sehingga mudah berang (sehingga melafazkan "kata-kata amaran" seperti disebut Timbalan Menteri Luar melalui
interbiu dari Kaherah yang disiarkan tv) apabila mendengar luahan rasa tidak puas hati rakyat, sebaliknya perlu bersikap terbuka, menerima pandangan berbeda, apatah
lagi kritikan membina. Ia bukan semata-mata khusus mengenai Ops Piramid tetapi meliputi apa jua langkah membabitkan kepentingan rakyat dan negara. Rasa tidak puas hati
rakyat biarlah diluahkan walaupun mungkin persepsi mereka agak tersasar.
Usah melihat pandangan kedua yang tidak selari dengan pendirian rasmi pemerintah, terutama apabila datang dari parti-parti pembangkang, daripada kacamata negatif
semata-mata. Lebih buruk lagi apabila kritikan itu sering dianggap "bermotif politik" dan dinilai daripada persepsi persaingan kuasa dengan oposisi. Sepatutnya, bukan
sahaja pandangan konstruktif yang harus dihargai, malah kecaman dan cemuhan pun perlu diambil kira.
Jangan dihakimi daripada sudut "bersopan atau tidaknya" cadangan itu dikemukakan, tetapi hendaklah berdasarkan kebenaran di dalamnya, walaupun hanya terselit secebis!
Bukankah seperti kata Perdana Menteri, Najib Razak sendiri, bahawa zaman kerajaan mengetahui segala-galanya sudahpun berlalu? Penyertaan rakyat bukan hanya terhad
kepada turun mengundi pada hari pilihan raya, lima tahun sekali dan kemudiannya memberikan "cek kosong" kepada pemerintah! Ia adalah proses tanpa henti. Semakan ke
atas langkah kerajaan harus berterusan.
Lagi pun, bukankah baik pihak kerajaan sentiasa terdedah dengan respons langsung rakyat. Mana-mana yang kurang sempurna boleh diperbaiki segera, dan tidaklah "terkejut
beruk" nanti apabila rakyat memendam rasa dan hanya memberikan tindak balas dalam peti undi!
II.
Menteri paling lama berkhidmat di bawah empat Perdana Menteri, yang kini menerajui portfolio mencakupi pelbagai bidang, di Kementerian Penerangan, Komunikasi dan
Kebudayaan, Dr Rais Yatim semakin kerap menonjolkan dirinya sebagai pembela Najib dan pencemuh Pakatan Rakyat. Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim tidak terlepas daripada
sindiran dan sasarannya walaupun dia sendiri pernah "membakar jambatan" semasa pemerintahan Dr Mahathir Mohamad.
Mengulas kebangkitan rakyat di Timur Tengah, Rais yang pernah mengetuai Wisma Putera, menegaskan: "Apa yang berlaku di Mesir ketika ini langsung tidak berkaitan dengan
nilai perjuangan rakyat di Malaysia."
"Tidak ada seorang pun (Perdana Menteri di Malaysia) perintah sampai 30 tahun atau 25 tahun tanpa proses demokrasi," tambahnya. "Tapi yang saya lihat di sana, Hosni
Mubarak adalah orang yang menggunakan sistem itu untuk menafikan hak-hak rakyatnya tetapi di sini kita bebas. Kebebasan kita telah dikecapi oleh pembangkang. Jadi
barang siapa yang mengatakan bahawa kononnya bahang Mesir akan berlaku di Malaysia, ia adalah buta dan tuli."
Selain mempertahankan pemerintahan demokratik di Malaysia yang dikatakan menjamin kebebasan bersuara rakyatnya berbanding Mesir yang bersifat kuku besi, Rais turut
mengkritik sistem pendidikan di sana. Beliau mahu pelajar Malaysia melihat kembali keilmuan yang diperoleh daripada universiti di negara berkenaan kerana "kebanyakan
ideologi yang diajar adalah untuk memberontak, berkasar dan bersifat Talibanisme".
Memang tidak dinafikan revolusi rakyat yang bermula di Tunisia dan kini dalam "pembikinan" di Mesir, menakutkan semua pemerintahan autoritarian, yang membelakangkan
suara dan kehendak rakyat. Walaupun realiti Malaysia tidaklah seburuk amalan kongkongan dan penindasan di Timur Tengah, namun sarjana politik antarabangsa tetap
menamakan jenis demokrasi di Malaysia sebagai "Quasi-Democracy" atau "Pseudo-Democracy" iaitu "Separa Demokrasi" atau "Demokrasi Palsu".
Pelbagai peraturan dan akta mengikat kebebasan rakyat, sehingga segalanya memerlukan permit atau kebenaran pemerintah, dengan syarat yang begitu ketat. Daripada
kebebasan untuk berhimpun, berucap, berpersatuan, menerbitkan akhbar dan lain-lain aktiviti normal. Pelajar dan pensyarah di menara gading turut dikongkong, termasuk
menghalang mereka membuat kenyataan kepada media walaupun menyentuh bidang pengajian masing-masing.
Saya tidak berhasrat untuk menyangkal pandangan dangkal Rais itu. Rakyat negara ini, khususnya selepas era "politik baru" tentu dapat menilai sejauhmana ruang
demokrasi dan penyertaan rakyat secara matang dalam iklim politik di Malaysia. Apa pun, merujuk situasi yang berkembang mekar di Timur Tengah itu, proses
pendemokrasian, seperti analisis sarjana terkemuka, Samuel P Huntington, dalam bukunya, The Third Wave: Democracy in the Late Twentieth Century, boleh merebak dan
membentuk suatu trend global di kalangan masyarakat antarabangsa.
(Huntington membahagikan gelombang pendemokrasian kepada beberapa fasa. Gelombang pertama (1828-1926), bermula kesan revolusi Perancis sehingga kemenangan Sekutu Barat
dalam Perang Dunia Pertama dan runtuhnya sejumlah empayar akibat perang tersebut. Ia diikuti oleh gelombang balik pertama (1922-1942), apabila pemerintahan demokrasi
kembali kepada bentuk autoritarian, misalnya di Rom selepas Mussolini memerintah Itali (1922) dan Hitler berkuasa di Jerman (1933). Gelombang kedua pendemokrasian
(1943-1962), yang menyaksikan sistem demokrasi dipraktikkan secara paksa di negara-negara yang kalah perang seperti Jerman Barat, Itali dan Jepun, manakala Turki,
Brazil, Argentina, Peru, Ekuador, Venezuela dan Colombia menuju ke arah demokrasi kesan kemenangan Sekutu Barat.)
(Malangnya gelombang balik kedua berlaku pada 1958-1975. Perubahan paling ketara terjadi di Amerika Latin. Pergeseran dimulakan di Peru pada tahun 1962 ketika pihak
militer campur tangan untuk mengubah keputusan sebuah pemilihan umum. Kemudian, tahun 1964 menyaksikan kudeta menjatuhkan pemerintah sivil di Brazil dan Bolivia.
Argentina melakukan hal yang sama pada tahun 1966 dan diikuti Ekuador pada tahun 1972. Di Asia, pihak militer Pakistan telah memaksakan satu regim berdasarkan hukum
darurat perang tahun 1958. Di Indonesia, pada 1957, Sukarno menggantikan demokrasi parlimen kepada demokrasi terpimpin dan pada tahun 1965, tentera Indonesia
mengakhiri demokrasi terpimpin dan mengambil alih kekuasaan negara. Selain itu, 33 negara Afrika yang telah mencapai kemerdekaan (1956-1970) telah menjadi negara
autoritarian sewaktu merdeka atau tidak lama selepas itu.)
(Gelombang pendemokrasian dan gelombang balik merupakan manifestasi dari suatu fenomena politik yang lebih umum yang mana dalam sejarah, peristiwa-peristiwa yang
serupa kadang-kadang berlaku secara serentak kepada negara-negara atau sistem-sistem politik yang berbeza. Bagi menjelaskan gelombang pendemokrasian ketiga, Huntington
telah membahaskan perkembangan politik global pada akhir abad ke-20 iaitu transisi yang dialami sekitar 30 negeri dari sistem politik non-democratik kepada sistem
politik demokratik. Selain faktor-faktor yang sama berlaku di negara berbeda, perkembangan teknologi maklumat, institusi agama (termasuk gereja) dan krisis atau
kemajuan ekonomi juga membantu proses pendemokrasian di peringkat global. Ia saling berjangkit.)
Di samping mengharapkan Rais dapat menasihati Najib tentang keperluan segera mengadakan pembaharuan atau reformasi dalam sistem politik, sosial dan ekonomi kita (juga
mengingatkan Perdana Menteri tentang nasib Wanita Pertama di Tunisia, Mesir, dan lama sebelumnya di Iran,) agar wabak dari Asia Barat itu tidak berjangkit ke Malaysia,
tuduhannya bahawa pelajar Malaysia di Mesir "diajar untuk memberontak, berkasar dan bersifat Talibanisme" adalah cukup serius dan berbahaya.
Ia mengingatkan saya tentang label pelampau, ekstrim dan militan, yang begitu lama ditujukan kepada Ikhwanul Muslimin, pertubuhan paling tersusun, berdisiplin dan
berakhlak di Mesir. Tuduhan bermotif jahat itu, sejak 1940-an lagi, menyebabkan pemimpinnya yang berkaliber dan ikhlas berjuang telah ditahan, disiksa, dibuang negeri
dan ramai yang dibunuh di tali gantung.
Ikhwan juga sering dikhianati. Walaupun bersama-sama Kolonel Jamal Abdul Nasser menjatuhkan regim monarki Raja Farouk dalam Revolusi Julai 1952, tetapi tidak sampai
dua tahun selepas itu, pada 13 Januari 1954, Ikhwan diharamkan, manakala para pemimpinnya ditangkap bersama ribuan anggotanya. Tuduhannya -- yang tidak pernah
dibuktikan di mahkamah -- Ikhwan merancang menggulingkan kerajaan. Sepuluh tahun kemudian, Ikhwan juga dituduh merancang rampasan kuasa, di samping dakwaan mahu
menghapuskan para intelek dan golongan seniman-seniwati Mesir, termasuk penyanyi.
Rupanya ramai yang terpengaruh dengan dakwaan tidak berasas itu, termasuk mereka yang berpengajian agama di negara ini. Saya pernah mendengar seorang ustaz yang lama
menetap di Makkah menyifatkan Ikhwan sebagai pertubuhan pengganas yang menyusahkan rakyat Mesir! Sejarah Ikhwan memang cukup perit dan menyedihkan. Sebuah gerakan
Islam yang paling hebat menyuntik inspirasi kebangkitan buat umat sejagat di zaman moden ini tidak pernah sunyi daripada rantaian tribulasi yang cukup menakutkan.
Diharapkan bekas pelajar Mesir dapat menyanggah tuduhan Rais itu.
Saya kira kini begitu ramai mendoakan agar Ikhwan berjaya merentasi ujian getir bersama rakyat Mesir menumbangkan regim Hosni, bagi membentuk pemerintahan baru yang
lebih demokratik, telus, bertanggungjawab, antirasuah dan menjaga kepentingan rakyat. Kesediaan pemimpinnya untuk saling bahu-membahu dengan siapa jua terbabit dalam
kebangkitan rakyat itu, khususnya bersama Dr Mohamed El-Baradei, melambangkan keikhlasan Ikhwan untuk tidak mengambil kesempatan di waktu genting ini. Ikhwan tetap
bertegas dengan konsensus awal yang tidak pernah berubah, iaitu Hosni mesti berundur.
Mereka langsung tidak berhasrat untuk merebut jawatan Presiden Mesir. Aktivis Ikhwan turut terbabit dalam kerja-kerja kebajikan membantu mangsa kezaliman Hosni dan
Parti Nasional Demokratik. Mungkin pengalaman dan kejayaan rakan-rakan gerakan Islam di Turki, berdepan real politik yang cukup mencabar, di bawah Recep Tayyip Erdogan
boleh menjadi teladan dan panduan, termasuk dalam krisis di Mesir.
III.
Cuba anda bayangkan gerakan reformasi 1998, yang disusuli perubahan besar terhadap lanskap politik tanahair terutama pada 2008, sekiranya tidak disokong kuasa siber
atau media baru. Andaikan tiada laman-laman web dalam internet yang memperincikan tragedi pemecatan Anwar Ibrahim. Lebih penting lagi, tiada hebahan demonstrasi atau
perhimpunan yang dapat disalurkan dengan cepat dan mudah melalui dunia maya tanpa batas itu.
Memang sukar untuk kita mengaitkan kejayaan pergerakan reformasi atau idea politik baru tanpa sokongan ledakan ICT. Namun, tidaklah semudah itu untuk kita menetapkan
bahawa faktor kemudahan internet dan dasar langit terbuka sebagai satu-satunya penyebab kebangkitan rakyat menuntut hak. Gerakan reformasi memang telah merangsang
pertumbuhan penggunaan internet pada akhir 1990a-an; kebetulan pelancaran Koridor Raya Multimedia (MS) dilancarkan Dr Mahathir Mohamad setahun sebelum itu.
Justeru, saya agak pelik mendengar ura-ura kerajaan akan mengenakan sekatan terhadap apa juga dalam bentuk multimedia termasuk kandungan internet, Facebook, Twitter
dan perisian. Walaupun faktor media baru itu, termasuk kemudahan telefon bimbit, emel dan sebagainya menjadi pemangkin revolusi rakyat di Tunisia dan Mesir, namun jika
suasana sosio-politik kita diakui jauh berbeza, seperti dakwaan Rais, apa yang perlu dibimbangkan dengan kemajuan teknologi maklumat itu, 'kan?
Rumusan pensyarah media USM, Mustafa K Anuar mengungkapkan kaitan media baru dan pergolakan di Mesir menarik untuk diperhatikan: "Sesungguhnya rakyat jelata Mesir
selama lebih kurang tiga dekad yang lalu tidak mempunyai peluang dan ruang (kalau adapun, kurang) untuk melafazkan secara terbuka perasaan tidak puas hati,
kegelisahan, kekecewaan, kemarahan, keinginan dan impian mereka melalui media massa arus perdana yang ada di negara itu. Seperti di kebanyakan negara yang mengalami
kebebasan media yang tersekat, internet dilihat atau diangkat sebagai satu "cahaya" yang boleh menerangi bumi Mesir pada tahap dan keadaan sosial tertentu.
"Ini bukanlah untuk mencadangkan bahawa tercetusnya satu gelombang "reformasi" di Mesir adalah disebabkan rangkaian internet dan aktiviti blog, Facebook dan Twitter
semata-mata. Keadaan sosio-ekonomi dan politik di Mesir dan ruang komunikasi yang "dibuka" oleh internet saling "mencuit" hati dan memperkasakan rakyat Mesir untuk
memberontak dan meluahkan perasaan pemberontakan ini.
"Dengan kata lain, kemiskinan, pengangguran, harga barang keperluan yang melambung tinggi, rasuah, dan juga ketiadaan (atau kekurangan) akauntabiliti dan ketelusan
serta penyalahgunaan kuasa bagi diri pihak pemerintah, antara lain, merupakan beberapa faktor utama yang menggerakkan hati rakyat untuk bangkit menuntut keadilan dan
kesaksamaan. Dan dalam konteks ini media baru dan media sosial saling membantu meningkatkan kesedaran politik rakyat."
Khususnya buat aktivis media baru di negara ini, termasuk pemimpin Pakatan yang dilaporkan semakin berjinak-jinak dengan komuniti dunia siber, masih banyak yang perlu
dilakukan bagi menggerakkan kebangkitan rakyat untuk membawa perubahan dalam PRU13 nanti. Pengisian harus lebih sofistikated dan kemaskini. Media secara umumnya lebih
kepada fungsi melaporkan dan membuat analisis, selain membongkar apa yang disembunyikan media tradisi yang dikontrol elit penguasa.
Lama sebelum ini saya mengingatkan, tiada apa-apa kuasa sakti atau "mukjizat" yang ada pada media, termasuk media baru, sekiranya aktivis politik hanya sekadar
mengharapkan dan menanti ...
No comments:
Post a Comment