Tuesday, July 20, 2010

Kes Petisyen Pilihanraya Hulu S'gor : BN Menang Awal 1 - 0 Di Mahkamah Kangaroo

Mungkinkah keadilan buat Dato Zaid akan dinafikan oleh mahkamah. Kebarangkalian amat besar kerana mahkamah dan spr duduk sebumbung di bawah ketiak Nazri Aziz. Ini hakikat. Pergilah check kat pejabat JPM di Putrajaya. Sampaikan rumah hakim pun, si staf Nazri Aziz yang tolong uruskan.

Dan petang tadi membuktikannya, yang mahkamah Pilihanraya menolak permohonan Dato Zaid ini untuk batalkan pencelahan ahli Parlimen haram, P Kamalanathan..

Mahkamah Tolak Petisyen Zaid

Mahkamah Pilihanraya Kuala Lumpur menolak bantahan awal yang dikemukan oleh Datuk Zaid Ibrahim terhadap permohonan Ahli Parlimen Hulu Selangor,P Kamalanathan untuk membatalkan petisyen pilihanraya yang dikemukannya.

Keputusan ini dibuat oleh Hakim,Datuk Azahar Mohamed petang tadi.

Pada 24 Mei lalu, Zaid memfailkan petisyen agar keputusan pilihan raya kecil April lalu itu diisytihar tidak sah dan dibatalkan atas dakwaan berlakunya rasuah dalam bentuk sogokan kepada para pengundi.

Kamalanathan diwakili peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Cheng Mai manakala Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan dan Mohd Azhar Mohd Yusof mewakili pegawai pengurus pilihan raya dan SPR.

Peguam bagi Datuk Zaid Ibrahim ialah Ang Hean Leng, Leong Sher How dan Azahar Azizan Harun.

Sebelum itu, Datuk Zaid Ibrahim berkata kes ini didengar agar rakyat mengetahui hujah-hujah berhubung salah-laku rasuah dalam pilihanraya negara, dan bukannya menumpukan kepada soal teknikal.

"Ini adalah permohonan daripada pihak kerajaan untuk SPR supaya kes ini dibatalkan,to strike out,atas alasan-alasan teknikal,tetapi hakim akan membuat keputusan petang ini,jadi saya pun hairanlah,yang sepatutnya diberi peluang,untuk rakyat mendengan alasan-alasan,tetapi saya percaya hakim akan membuat keputusan yang betullah," katanya.

"Ini sebenarnya perkara yang amat mustahak sekali untuk perjalanan pilihanraya dan amalan demokrasi di negara kita kalau kes ini begitu penting kalau kita mahu rakyat ada keyakinan terhadap proses-proses pilihanraya maka mahkamah wajar memberi peluang untuk kita mengemukakan hujah dan alasan-alasan kita,tetapi kerajaan mengambil tindakan teknikal cuba nak cari alasan-alasan teknikal untuk tidak membenarkan mahkamah mendengar alasan kita," katanya lagi.

Mahkamah akan bersambung esok bermula jam 9.30 pagi.

-tvselangor-

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.