Monday, March 7, 2011

11.11.11 Tarikh PRU ke 13!

Oleh Musli Oli

Tahniah BN menang kerusi Merlimau dan Kerdau! Selepas Kerdau dan Merlimau, jika berlaku pilihan raya kecil ianya mesti berlaku sebelum tempuh pilihanraya kecil berakhir pada 25 Mac ini. Apapun 16 pilihan raya kecil sudah cukup dan memadai untuk menilai kekuatan kedua-dua parti yang bersaing di Malaysia.

Para penganalisis politik sekarang tumpukan perhatian kepada pilihan raya umum.

Jika berdasarkan kenyataan Dato Seri Najib Khamis, pilihan raya umum mungkin diadakan lebih awal. Mungkin akan diadakan pada pertengahan atau selewat-lewatnya November tahun ini. Mungkin pada 11.11.2011 atau 11.11.11.

Dengan kemenangan kerusi Merlimau dan Kerdau, BN menang 8 daripada 16 pilihan raya kecil yang telah diadakan sejak PRU12.

Kerusi-kerusi itu ialah Batang Ai, Bagan Pinang, Hulu Selangor, Galas, Batu Sapi, Tenang, Merlimau dan Kerdau.

Pakatan Pembangkang juga menang 8 kerusi iaitu Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Selambau, Bukit Gantang, Manek Urai, Penanti, Permatang Pasir dan Sibu.

Kedua-dua parti politik sama kuat dan sama handal.

PR merampas 2 kerusi BN, iaitu Kuala Terengganu dan Sibu. BN juga merampas dua kerusi pembangkang, Hulu Selangor dan Galas. Sama kuat dan sama hebat.

Kelebihan BN ialah memenangi 5 pilihanraya kecil yang terakhir. Seolah-olah ada momentum yang memihak kepada BN. Mungkinkah keyakinan rakyat telah kembali kepada BN?

Perlu diingat sebelum PRU 2008, terdapat 5 pilihan raya kecil. Kelima-limanya dimenangi BN. Namun dalam PRU, BN kehilangan lima negeri dan hilang majority dua pertiga di dewan rakyat.

Pada PRU Anwar Ibrahim belum layak bertanding, kali ini Anwar ketua pembangkang dan bersedia menjadi PM.

Renung-renungkan…….

No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.