Tuesday, September 7, 2010

Iklan Raya TV3 Kontroversi



Salam sejahtera kepada semua, saya doakan anda semua sihat dan bahagia di sisi orang yang tersayang. Lagi beberapa hari Syawal akan menjelang tiba, ramai umat Islam Malaysia bersiap sedia untuk menghadapi hari lebaran. Kalau balik ke kampung, berhati-hatilah dalam perjalanan anda, saya doakan anda selamat dalam perjalanan pergi dan balik. Bagaimana pula usaha ibadah kita di Bulan Ramadhan yang akan meninggalkan kita tidak lama lagi. Para sahabat dan ulamak menangis atas pemergian Bulan Ramadhan yang mulia ini, kerana Bulan Ramadhan inilah peluang untuk menambahkan ibadah, peluang mendidik nafsu dan peluang untuk menghapuskan dosa-dosa yang telah dilakukan selama setahun.

Baru ini umat Islam Malaysia digejutkan dengan video iklan raya TV3 dengan mengisahkan seorang pak cik beca berterbangan di atas ruang angkasa dan mengambil kanak-kanak untuk dibawa bersiar-siar di sekitar negeri-negeri Malaysia. Saya lihat seolahnya seperti santaclaus yang membonceng beca yang dibawa oleh rusa-rusanya. Ini melibatkan soal akidah, kerana ini dapat memesongkan umat Islam yang tidak berilmu terutamanya kanak-kanak bahawa apabila datang hari raya, akan muncul pak cik tua membawa becanya berterbangan mencari kanak-kanak untuk dibawa bersiar. Ini juga memberikan gambaran yang negatif kepada orang kristian, bahawa perayaan Islam sama dengan mereka. Walaupun ini iklan biasa sahaja, tetapi ini perlu diperhatikan kesan dan impaknya nanti.

Islam sangat mencegah umatnya melakukan acara-acara yang bersifatkan tahyul dan acara yang dilakukan oleh agama lain. Hadis Rasulullah yang bermaksud :

"Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum maka ia termasuk golongan mereka." (Riwayat Abu Daud)

Saya lihat negara Malaysia ini sering kali membuat iklan yang mencampurkan perayaan, seperti raya 1 dalam 2, Raya Cina Melayu, Raya Melayu India dan banyak lagi. Sebenarnya ini sepatutnya tidak berlaku, kerana ia telah menyamakan perayaan Islam dengan perayaan agama lain. Raya puasa ini adalah untuk orang yang berpuasa selama satu bulan dan ia merupakan kemenangan kepada umat Islam yang berpuasa dan dapat melawan nafsu semasa di dalam bulan puasa. Kalau kita menyamakan raya Islam dengan raya agama lain, maka seolahnya orang non muslim juga mendapat kemenangan dalam bulan puasa. Ini mustahil, sebab Allah menolak segala amalan orang yang tidak beriman dan tidak mengaku Allah sebagai tuhannya.

Bukan tidak boleh orang non muslim ingin menziarah dan bersama orang Islam merayakan perayaan Islam. Tetapi janganlah disamakan perayaan Islam itu dengan perayaan agama lain. Bagus orang bukan Islam merayakan perayaan Islam dengan adanya rumah terbuka, adanya jamuan, terjalinnya hubungan persaudaraan sesama Islam dan ini juga akan menjadi satu contoh yang baik untuk non muslim bahawa Islam itu agama yang terbaik dan agama yang menjalinkan hubungan silaturahim. Ini juga merupakan dakwah Islam yang mulia. Firman Allah yang bermaksud :

“Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam ugama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu Yang terang nyata.” (Al-Baqarah : 208)

Ingat, jangan pula merayakan Aidil Fitri ini dengan berlebihan atau membazir, kerana membazir ini adalah sahabat daripada syaitan. Perbanyakkanlah amalan sedekah kepada orang-orang miskin yang tidak mampu merayakan Aidil Fitri. Ini juga merupakan sunnah Nabi Muhammad saw.

Jadikanlah sumber perundangan Islam itu sebagai rujukan, kerana Islam yang sempurnalah dapat menyelamat umat Islam dari gangguan dan tipu daya syaitan. Jangan mudah ikut-ikutan tanpa hujah yang kukuh berdasarkan dalil naqli dan dalil aqli. Sesungguhnya setiap perbuatan tanpa hujah akan membinasakan kita semua, kerana orang yang tiada pegangan Islam akan sentiasa sesat dari pangkal jalan.


No comments:

Post a Comment

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.