Thursday, June 7, 2012

Wajah suram seorang ibu tahanan ISA

Oleh Nashita Md Noor

Saya masih lagi terbayangkan wajah suram Makcik Hadijah, ibu kepada Fadzullah Abdul Razak, salah seorang tahanan ISA yang kini masih merengkuk di Kem Tahanan Kamunting.

Wajah itu merenung saya dari luar pintu Mahkamah Sesyen Jenayah Kuala Kangsar. Pandangan itu tidak berdaya saya hapuskan dari fikiran saya hingga kini

Pagi itu pada 14 Mei 2012, ketika saya berada di dalam Mahkamah Sesyen Jenayah Kuala Kangsar mengikuti perbicaraan suami saya yang sedang membela diri bagi pendakwaan berada di Perhimpunan Aman di Masjid Ubudiah, saya menerima panggilan dari Makcik Hadijah memaklumkan kepada saya bahawa anaknya Fadzullah sedang mogok lapar dan mereka gagal untuk bertemunya pada hari tersebut kerana kuota lawatan habis kerana Fazullah baru dilawati oleh adiknya pada minggu yang sama.

Ya, ibu mana yang tidak risau dan tidak tenang. Apatah lagi anaknya ditahan tanpa dibicarakan, dituduh dengan dakwaan yang tiada sebarang bukti.

Kebetulan Makcik Hadijah juga berada di Kuala Kangsar, maka saya mengajak beliau untuk bertemu di Mahkamah supaya saya dapat mendengar berita darinya. Bunyinya sangat terdesak sekali.

Makcik Hadijah menyampaikan perkhabaran bahawa anaknya sudah memulakan mogok lapar bagi membantah penahanan mereka dan mendesak mereka dibebaskan dengan segera. Ini adalah satu aksi yang agak mengejutkan kami.

Ya, agak mengejutkan, manakan tidak mereka seolah dilupakan di sebalik tembok batu dan besi yang semakin tinggi dan berlapis-lapis sejak kali terakhir saya menziarahi kem ini ketika enam orang tahanan ISA Reformasi dikurung selama dua tahun di sana sejak 2001-2003 dan disusuli dengan penahanan ramai tahanan ISA yang didakwa sebagai anggota Jamaah Islamiyyah sehingga kebanyakan mereka dibebaskan pada tahun 2009.

Menjadi tahanan ISA memang mudah untuk dilupakan kecuali ahli keluarga rela dan sanggup untuk berkorban dan berjuang untuk pembebasan mereka sepertimana yang dilakukan oleh ke semua isteri dan keluarga tahanan Reformasi sepanjang mereka ditahan selama dua tahun dua bulan. Mereka berjuang habis-habisan tanpa mengerti penat lelah. Saya juga walau tidak punya ahli keluarga yang ditahan ISA turut sama berada di dalam kelompok ini sebaik terjun berjuang bersama rakyat dan membentuk Gerakan Mansuhkan ISA pada 30 April 2001.

Akhirnya pada malam 16 September 2011, Perdana Menteri Malaysia Najib Razak mengumumkan bahawa ISA akan dimansuhkan. Berita ini sudah tentu disambut dengan penuh pengharapan oleh tahanan ISA dan ahli keluarga mereka. Mereka menanti-nanti saat mereka akan dibebaskan sebaik akta zalim ISA ini benar-benar dihapuskan.

Malangnya ianya tidak berlaku walau akta baru UNDANG-UNDANG KESALAHAN KESELAMATAN (LANGKAH-LANGKAH KHAS) 2012 diperkenalkan pada sesi Parlimen yang baru berakhir April 2012 menggantikan akta Keselamatan Dalam Negeri ISA.

Ramai yang menegur saya juga AJK Gerakan Mansuhkan ISA yang lainnya bahawa GMI tidak akan ada lagi dan kami boleh fokus dalam aktiviti yang lainnya. Ramai yang tidak tahu bahawa ISA masih wujud. Tahanan ISA masih dizalimi di sebalik tembok batu Kem Tahanan Kamunting.
Menderita... mengharap dan terus menerus mengharap agar mereka dibebaskan.

Fadzullah Abdul Razak ditahan sejak Julai 2010 adalah antara mangsa akta Zalim ISA yang masih menjadi penghuni KEMTA. Mereka masih menjadi mangsa kerana tertakluk di bawah fasal 32 Pemansuhan dan Kecualian, Akta Kesalahan Keselamatan

(2) Pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 tidaklah menjejaskan :-
a) apa-apa perintah yang dikeluarkan atau dibuat di bawah Akta yang dimansuhkan itu sebelum tarikh permulaan kuat kuasa Akta ini, melainkan jika dibatalkan terlebih dahulu oleh Menteri: dan

b) Apa-apa tindakan atau prosiding yang diambil di bawah Akta yang dimansuhkan itu sebelum tarikh permulaan kuat kuasa akta ini.

Di bawah fasal ini Menteri masih berkuasa untuk terus menerus menahan mereka.
Maka sebagaimana tarikh Pilihan Raya Umum yang tidak tahu bila akan berlaku begitu juga nasib 45 orang tahanan ISA yang masih merengkuk di dalam Kem Tahanan Kamunting. Mereka tidak tahu bila mereka dapat mengecapi kebebasan.

Kata-kata dari Pesuruhjaya SUHAKAM, James Nayagam, juga masih terngiang-ngiang di fikiran saya. "Tahanan ISA warga Sri Lanka sanggup untuk dihantar pulang ke negara mereka walau kemungkinan mereka akan disenaraihitamkan oleh kerajaan Malaysia."
Ini cukup untuk menunjukkan bahawa kebebasan itu tiada nilainya, begitu bererti.

Mengikut maklumat dari Pesuruhjaya SUHAKAM yang melawat tahanan ISA di Kamunting sebaik mendapat maklumat mereka melancarkan mogok lapar, terkini ada seramai 45 orang tahanan ISA di KEMTA yang terdiri dari 20 orang rakyat Malaysia dan 25 orang warga Asing.

Dari sejumlah 20 orang rakyat Malaysia ini, 9 di antara mereka ditangkap pada bulan November dua bulan selepas Perdana Menteri mengumumkan ISA akan dimansuhkan serta merta. Kesemua mereka berasal dari Tawau, Sabah.

Dari sejumlah 25 orang warga asing pula 7 di antara mereka adalah warga Sri Lanka yang mengikut maklumat yang diberikan oleh SUHAKAM, pihak kedutaan Sri Lanka sendiri tidak tahu menahu rakyat mereka ini ditahan dan dikurung di bawah akta zalim ISA.

Beginilah ISA terus menerus menzalimi bukan sahaja rakyat Malaysia bahkan sesiapa sahaja boleh ditangkap dan dikurung untuk tempuh yang ikut suka Menteri yang berkuasa.

Harga diri, kasih sayang, sudah tidak ada nilainya bagi mereka yang berkuasa ini. Usah disebut tentang keadilan yang lansung tidak wujud bila mana peluang untuk dibicarakan tiada di bawah akta zalim ini.

Mungkin itulah yang menjadi langkah terakhir buat tahanan ISA di KEMTA bila mana desakan mereka untuk dibebaskan atau didakwa dan dibicarakan di mahkamah tidak diendahkan. Bawa bukti, bawa ke Mahkamah jika bersalah. Maka tindakan terakhir mereka ialah Mogok Lapar. Inilah yang telah dilakukan oleh mereka bermula 12 Mei 2012 dan berakhir pada 18 Mei 2012 apabila mereka dikunjungi oleh pihak Kementerian Dalam Negeri dan SUHAKAM.

Namun difahamkan mereka juga merancang akan meneruskan Mogok Lapar ini sekiranya pihak yang berwajib tidak mengendahkan desakan mereka.

Hanya mereka yang tahu, hanya mereka yang merasa dan keluarga mereka terus terusan menderita menyimpan perasaan rindu dan risau akan keselamatan mereka. Sampai bila mereka akan terus ditahan.
Wajah suram Ibu Fadzullah dan wajah tabah seorang ayah yang menyokong apa jua tindakan anak mereka tetap tersimpan dalam ingatan saya sebagaimana wajah-wajah ahli keluarga puluhan malah pernah mencecah ratusan orang yang pernah saya kenali dan santuni mereka sepanjang tempoh 10 April 2001 hingga kini akan tetap kekal dalam ingatan saya. Paling kecil saya sanggup menjadi pendengar yang setia akan kisah mereka. Selagi kerajaan Barisan Nasional yang terus mahu kekal berkuasa ini ada selagi itu rakyat akan terus ditekan dengan segala bentuk undang-undang yang
zalim.

"Jika hari ini kita memerintah ISA akan dimansuhkan dengan segera!"

Inilah kalimah yang saya sering dengar dari Pemimpin Pakatan Rakyat dan kami rakyat akan menunggu saatnya.

Lawan tetap lawan!

*Nashita Md Noor ialah ibu kepada empat orang anak, suri rumah, aktivis masyarakat, tiga kali ditangkap dan dua kali merengkuk dalam penjara. Kini dibicarakan untuk dua kes perhimpunan aman, PROTES kenaikan harga barangan dan himpunan Mansuh ISA.

1 comment:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete

Kezaliman belum berakhir hulurkan bantuan anda terima kasih !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KAMPUNG MASJID

KAMPUNG TELUK DALAM

KAMPUNG TELUK KECIL

peringatan PRU 13

DOA MINTA TURUN BALA

“ Bismillahirahmanirahim. Ya Allah Ya Tuhan kami. Kami Hamba Mu yang lemah memohon belas ehsan dan kasihan Mu. Kami tidak berdaya untuk menghadapi fitnah wang sebegini besar. Maka, kami berserah kembali kepada kekuasan Mu Ya Allah setelah habis daya dan kederat kami telah digunakan.Maka, kami memohon, Ya Allah, turunkan Bala yang diterima oleh Kaum Nabi Nuh dan Kaum Nabi Hud ke atas semua yang terlibat dalam usaha pembelian wakil-wakil rakyat serta pimpinan PKR tidak kira siapa mereka itu.


Ya Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Menggerakkan Awan, Yang mengalahkan bala tentera Al Ahzab. Hancurkan mereka. Menangkan kami ke atas mereka. Jadikanlah wang mereka sebagai bala ke atas mereka supaya mereka sedar bahawa Kau lebih Berkuasa dari wang mereka.

AMIN”
" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"[Lalu bacalah surah Al Fil/ membayangkan kehancuran regim UMNO dan sekutu-sekutunya- dengan Izin Allah.